Lokomotywa SP 42 jest jednostką bazującą na bardzo udanej konstrukcji spalinowozu manewrowego SM 42. Produkcję SP42 rozpoczęto w 1970 roku a ostanie egzemplarze wyjechały z fabryki lokomotyw FABLOK w Chrzanowie w 1978 roku. Ogółem wyprodukowano około 200 sztuk tej jednostki. Przeznaczeniem tego typu lokomotywy było prowadzenie pociągów pasażerskich na niezelektryfikowanych liniach drugorzędnych. Parametry eksploatacyjne SP42 są identyczne jak SM42. Różnice w obu typach stanowi tylko dodanie kotła parowego do ogrzewania wagonów. Ostanie dwa egzemplarze SP42 zostały wycofane w grudniu 2008 roku. Lokomotywownią, która prowadziła do końca obsługę tych lokomotyw, była lokomotywownia w Krakowie Płaszowie. Przed kasacją serii SP42 czterdzieści sztuk zostało zmodernizowanych w Zakładach Newag w Nowym Sączu. Modernizacja objęła między innymi wymianę kotła parowego na elektryczną instalację grzewczą 3kV. Wszystkie czterdzieści egzemplarzy objęto serią SU42 (SU - Spalinowóz Uniwersalny). Wszystkie lokomotywy, które wyjechały z zakładów Newag są wykorzystywane do dnia dzisiejszego przez spółki PKP.
Na zdjęciach widać lokomotywę SP42 z numerem inwentarzowym 001. Jest wysoce prawdopodobne, że jest to pierwsza lokomotywa tego typu wyprodukowana przez FABLOK. Prawdopodobnie budowę tej lokomotywy ukończono w 1970 roku. Obecnie znajduje się ona na bocznicy lokomotywowni w Jeleniej Górze. Ostanie lata swojej pracy liniowej spędziła obsługując pociągi na szlakach z Jeleniej Góry do Karpacza, Lwówka Ślaskiego, Lubawki, Kamiennej Góry. Być możne, okazjonalnie lokomotywa ta prowadziła również składy na liniach z Lubania Śląskiego do Bogatyni, Zgorzelca i Węglińca.
Po wycofaniu z eksploatacji znalazła się ona na bocznym torze, gdzie pozostawiona sama sobie systematycznie niszczeje. Zdumienie budzi brak zainteresowania ze strony PKP tą lokomotywą. Jej numer boczny sugeruje, że jest to pierwsza lokomotywa tego typu i przy niewielkim nakładzie finansowym mogłaby stać się ona ciekawym pomnikiem techniki kolejowej. Obecnie można podziwiać ją w całej okazałości przechadzając się ulicą Krakowską. Znajduje się ona mniej więcej vis-à-vis byłego Hotelu Sudety. Niestety jej dalszy los nie jest znany.
SP42-001 po zmianie miejsca nadal na terenie lokomotywowni w Jeleniej Górze.
W dalszym ciągu dobrze widoczna od strony byłego hotelu Sudety
W dalszym ciągu dobrze widoczna od strony byłego hotelu Sudety
Krótki opis:
Masa lokomotywy gotowej do jazdy (Masa służbowa) - 69,3 ton
Układ osi - Bo'Bo' (oś skrętna)
Długość całkowita - 14 metrów 24 centymetry
Szerokość - 3 metry 17 centymetrów
Wysokość - 4 metry 40 centymetrów
Średnica kół - 1100 mm
Zapas paliwa - 2815 litrów
Typ silnika spalinowego - a8C22
Moc znamionowa - 590 KW
Rodzaj przekładni - elektryczna
Prędkość konstrukcyjna - 90km/h
Sterowanie wielokrotne - jest
System hamulca - Oerlikon
Ogrzewanie - parowe
2 komentarze:
Jeśli coś to posiadam fotki tego loka ( sp42-001 ) z sierpnia zeszłego roku. jakby coś to kontakt do mnie lockheed80@o2.pl lub GG 7747489
W listopadzie 2013 r.widziałem tego loka w hali ICE we Wrocławiu.
Prześlij komentarz