czwartek, 19 lutego 2009
Pendolino
Pendolino - "Wahadełko" jeżdżące w barwach kolei czeskich. Pociągi te zostały dostarczone kolejom czeskim w 2004 roku przez Fiat Ferroviaria, seria została oznaczona jako CD 680. W Czechach składy te prowadzą obsługę szlaków: Praga - Pardubice - Ołomuniec - Ostrawa; Praga - Brono - Wiedeń oraz Praga- Brno - Bratysława.
Fenomen Pendolino opiera się na wychylnym nadwoziu (stąd nazwa wahadełko). Pociągi te dzięki temu oryginalnemu rozwiązaniu są w stanie pokonywać zakręty ze znacznie większą prędkością niż pociągi tradycyjne. W praktyce oznacza to, że Pendolino mogą być wykorzystywane na liniach (w dobrym stanie technicznym) nie przystosowanych do dużych prędkości lub na liniach górskich o relatywnie małym promieniu skrętu. Daje im to przewagę nad składami TGV.
Historia tej konstrukcji sięga lat 60 - tych. W 1960 został zaprezentowany prototyp pociągu z wychylnym nadwoziem zaprojektowanym przez Fiat Ferroviaria. Konstrukcja najbardziej dynamiczny rozwój przeżywała w latach 70 - tych. Kolejne generacje pociągów Pendolino są efektem ciągłego rozwoju i udoskonalania konstrukcji, która pomimo upływu lat nie traci na swej nowoczesności.
Składy z rodziny Pendolino są eksploatowane w wielu krajach Europy. Obecnie jedna z rosyjskich firm zajmująca się transportem kolejowym prowadzi negocjacje, z włoskim producentem dotyczące zakupu kilku składów. Firma ta planuje użytkowanie ich na trasie Moskwa - Petersburg.
Także w Polsce w połowie lat 90 - tych trwały rozmowy nad zakupem "Wahadełek" z firmą Fiat Ferroviaria. Jednak po mimo podpisania umowy między PKP a Fiatem, do realizacji jej jak dotąd nie doszło.
Podczas okazjonalnej wizyty składu Pendolino w naszym kraju wiosną 1994 roku, dnia 11 maja 1994 na CMK, został pobity polski rekord prędkości pociągu. Wynosi on obecnie 250,1 km/h.
Autor postu pragnie podziękować Panu Zbynkowi Dudzie z Jablonca za okazaną pomoc w realizacji artykułu.
Autor postu děkuje p. Zbynkovi Dudě z Jablonca nad Nisou za přispění při tvorbě članku.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz