wtorek, 17 marca 2009

EP08

.fot. Anna (Anuszka) Gałkowska

EP08 001 "Jagódka" po przyprowadzeniu ekspresu "Pogórze" z W-wy Wsch. do Jeleniej Góry.
Odpoczywa na bocznicy dworca Jelenia Góra 14.03.2009

Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych zaczęto poszukiwać na kolejach polskich rozwiązania, które umożliwiłoby podniesienie prędkości pociągów osobowych. Obok modernizacji istniejących i budowy nowych linii kolejowych, które sprostałyby temu zadaniu, istotnym problemem jaki stanął na drodze do sukcesu w tej dziedzinie był brak odpowiedniego taboru.

Na wstępie poczyniono pracę nad modernizacją i przebudową eksploatowanych już na PKP czeskich elektrowozów serii EU05. Pracę nad tymi jednostkami wieńczyło podniesie ich prędkości konstrukcyjnej do 160 km/h oraz przemianowanie zmodernizowanych egzemplarzy na EP05
Na dłuższą metę zabiegi te okazały się niewystarczające.

Podjęto zatem decyzję o budowie nowych jednostek. Bazą do tego przedsięwzięcia stały się brytyjskie elektrowozy EU06 oraz ich polska kontynuacja EU07 seria 4E. Pracę nad przebudową powierzono zakładom Pafawag we Wrocławiu. Pierwsze lokomotywy wyjechały z zakładów w 1973 roku. Były to jednostki EP08 002, 003, 004 i 005. Jednak w toku eksploatacji w pierwszych czterech egzemplarzach stwierdzono znaczne błędy konstrukcyjne uniemożliwiające im obsługę pociągów z prędkością powyżej 125km/h. Podstawową wadą w jednostkach tych było zastosowanie ułożyskowania ślizgowego (wykorzystywanego w EU06 i EU07). Rozwiązanie to okazało się niewystarczające przy pierwotnie zakładanej prędkości szlakowej160km/h. Tym samym lokomotywy przemianowano ponownie na serie EU07 nadając im numery 241, 242, 243 i 244.


Następne egzemplarze były wyposażone w ułożyskowanie toczne. Kolejną jednostką jaka dołączyła do serii EP08 był oddany do użytku 1973 egzemplarz 001, który na samym początku wykorzystywany był do testów, i w którym niezbędna okazała się wymiana części układu jezdnego. Ep08 001 jeździ w barwach PKP Intercity do dnia dzisiejszego. Kolejne egzemplarze zostały dostarczone PKP w latach 1975 - 1976. W sumie z 15 lokomotyw EP08 PKP użytkuje obecnie 9 jednostek. Z zewnątrz elektrowozy serii EP08 nie różnią się zupełnie od elektrowozów EU07 lub EP07. Podstawową różnicą jest zastosowanie w EP08 nowszych silników trakcyjnych typu EE541g. Posiadają one lepszą klasę izolacji. W stosunku do EU07 w EP08 zmieniono również rozmiar przekładni zębatej z 79,18 na 77,24. Zastosowano także szyby klejone z naniesioną wewnątrz warstwą grzejną (charakterystyczny tęczowy odblask), montowano seryjnie pneumatyczne wycieraczki i przebudowano inaczej niż w EU07 otwory przewodów rewizyjnych. Zmianie uległ także sposób mocowania silników które w EP08 nie opierają się na wózkach. Początkowo zakładano obsługę pociągów osobowych lokomotywą Ep08 z prędkością konstrukcyjną 160km/h. Jednak w wyniku szybkiego zużywania się części układu jednego prędkość tą ograniczono do 145 km/h.

W pierwszej wersji lokomotywy te posiadały jasno pomarańczowe malowanie co spowodowało nadanie im przez kolejarzy przezwiska świnka. Następnie w czerwcu 2007 roku PKP Intercity, która stała się posiadaczem wszystkich sprawnych lokomotyw serii EP08 zadecydowała o zmianie malowania na granatowy. Co automatycznie wymusiło zmianę nazwy na jagódka lub smerwetka.
Wszystkie sprawne jednostki stacjonują na terenie Warszawy. Prowadzą pociągi pośpieszne i ekspresowe często w zastępstwie za EP09.

Lokomotywa EP08 jest pierwszą wykorzystywaną w historii PKP polską lokomotywą elektryczną, której prędkość przekroczyła 125km/h.


Krótki opis:
Długość - 15 metrów 94 centymetry
Masa lokomotywy gotowej do jazdy (Masa służbowa) - 80 ton
Szerokość - 3 metry 80 centymetrów
Wysokość - 4 metry 34 centymetry
Układ osi - Bo'Bo (oś skrętna)
Średnica kół - 1250 mm
Liczba silników - 4
Moc ciągła - 2000kW
Moc godzinna - 2080 kW
Nacisk osi na szyny - 20 ton
Prędkość konstrukcyjna - 160km/h (z powodów eksploatacyjnych ograniczona do 145km/h)
System hamulca - Oerlikon

1 komentarz:

ewelinka =) pisze...

Moja ulubiona lokomotywa :D