W ostatnim poście przedstawiłem konstrukcję, która narodziła się w ZSRR i od lat 60-tych sukcesywnie, wszak z różnym natężeniem, zalewa nasze linie kolejowe. W tej odsłonie czas powrócić w rodzime klimaty i tym razem opisać konstrukcję krajową, choć wcale nie z lat 60-tych a dużo młodszą. Tak, dokładnie... Być może wydaje się to nieprawdopodobne ale historia naszych konstrukcji kolejowych wcale nie kończy się w latach 60-tych czy 70-tych.
Po latach technologicznej pustyni w naszej krajowej branży kolejowej szerokim echem odbiła się premiera gliwickiego "Dragona" czy kliku innych konstrukcji z PESY lub Newag-u. Lecz i nie o tym teraz będzie.
Otóż w tej edycji "Pociągówpod..." krótka wzmianka na temat EP09.
Problem z podnoszeniem prędkości szlakowej na głównych magistralach PKP stał się dość istotny już pod koniec lat 60-tych. Przez całą dekadę lat 70-tych starano się sprostać temu wyzwaniu w oparciu o krajowe zaplecze technologiczne. W związku z tym powstało kilka adaptacji istniejących konstrukcji. Na bazie EU07 wprowadzono na PKP EP08 z wyższą prędkością konstrukcyjną od pierwowzoru. Prowadzono prace nad konstrukcją ET22, chcąc na jej bazie stworzyć szybki elektrowóz pasażerski. Przystosowano też wybrane egzemplarze z czechosłowackiej serii EU05, w której modernizowane jednostki dostosowano do prędkości 160km/h zmieniając tym samym ich oznaczenie na EP05. Rozwiązania te były jedynie tymczasowe i doskonale zdawano sobie sprawę z tego, iż w niedługim czasie niezbędna stanie się nowoczesna konstrukcja budowana od podstaw. Decydującym impulsem do podjęcia działania było wprowadzenie na początku lat 80-tych ruchu pasażerskiego na Centralną Magistralę Kolejową, na której prędkość szlakowa wynosiła wtedy 160km/h.
Ep09-038 z ex. Panorama z Wrocławia Głównego do Warszawy Wschodniej,
wprowadza skład na peron stacji początkowej.
Lipiec 2010
wprowadza skład na peron stacji początkowej.
Lipiec 2010
Pracę nad nową lokomotywą powierzono Ośrodkowi Badawczo Rozwojowemu Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Przy opracowywaniu pierwszego polskiego szybkiego elektrowozu pasażerskiego zakładano, iż wiele podzespołów zostanie sprowadzonych z Europy Zachodniej. Jednak polski kryzys gospodarczy lat 80-tych zniweczył te plany i konstruktorzy ze względu na niewystarczający budżet zmuszeni zostali do rezygnacji z wielu nowoczesnych podzespołów na rzecz przestarzałych rozwiązań. Starano się także nawiązać współpracę z ZSRR jednak w wyniku nikłego zainteresowania projektem ze strony Związku Radzieckiego współpraca przy tworzeniu Ep09 sprowadzona została jedynie do krajowych producentów.
Pierwszy egzemplarz został zaprezentowany w 1986 roku pod oznaczeniem producenta 104E. Wśród kolejarzy przylgnęło do lokomotyw tej serii przezwisko "epoka" lub "dziewiątka". Produkcję nowych lokomotyw zlecono Wrocławskiemu PFAWAG-owi. Zakładano wyprodukowanie łącznie 200 egzemplarzy EPoki, jednak ze względu na kryzys gospodarczy i późniejsze przemiany ustrojowe w naszym państwie polski przemysł w latach 1986-1997 mógł udźwignąć jedynie ciężar 47 nowych lokomotyw. Kolejna dziewiątka weszła do służby w 1987 roku z oznaczeniem producenta 104Ea. Pozostałe lokomotywy otrzymały sygnaturę 104Eb. W toku produkcji starano się poprawić i unowocześnić konstrukcję, w skutek czego każda EP09 różni się trochę od innych. Początkowo zakładano, iż Ep09 będzie miała prędkość konstrukcyjną wynoszącą 140km/h. W wyniku zmiany wytycznych przez PKP podniesiono ją do wartości 160km/h. Epoki zostały wyposażone w hamulec Elektrodynamiczny, który umożliwia hamowanie składem poprzez przełączenie śliników na pracę prądnicową wytwarzającą energię wytracaną w blokach rezystorów. Ciekawostką jest, iż kamulec ED działa dopiero poniżej prędkości 140km/h. Przy hamowaniu z prędkości 160 do 140km/h maszynista używa hamulca Orlikona. Ponadto egzemplarz nr 2 został wyposażony w urządzenie umożliwiające zadanie prędkości i dynamiki rozruchu. W wyniku testów zarzucono pomysł montowania w pozostałych lokomotywach tej serii podobnego układu, jednak w Ep09-002 funkcjonuje ono do dziś.Ep09 miały posiadać rozruch trystorowy. Niestety ze względu na ograniczone koszta zdecydowano się wykorzystać mocno już przestarzały stratny rozruch oporowy. Jednostki te wyposażono w 4 silniki trakcyjne o mocy 730kW każdy, które zamontowane są na wózkach lokomotywy. Z kolei wózki połączone s a sprzęgiem poprzecznym, na którym podwieszono akumulatory i zbiorniki z powietrzem. W lokomotywach z tej serii wprowadzono także wiele mniej spektakularnych rozwiązań, które mimo wszystko świadczą o pomysłowości i zaangażowaniu konstruktorów. Do ciekawostek zaliczyć należy projekt bardzo ergonomicznego pulpitu sterowniczego jaki znalazł się w EP09. Ponadto wykorzystano nawiewy powietrza, które mają za zadanie wentylować kabinę maszynisty. Podczas okresowych remontów, niektóre EP09 oprócz wcześniejszego nawiewu otrzymały agregat klimatyzacyjny. W EP09 użyto także znane we wcześniejszej konstrukcji EP08, klejone szyby warstwowe z wbudowaną warstwą grzejną.
Ep09 - 037 po przyprowadzeniu ex "Panorama" z Warszawy Wschodniej do Wrocławia Głównego
na stacji końcowej.
Lipiec 2010
na stacji końcowej.
Lipiec 2010
Ep09-026 z pociągiem InterCity "Panorama"
relacji Warszawa Wschodnia - Wrocław Główny
na stacji w Poznaniu. 06.2014
relacji Warszawa Wschodnia - Wrocław Główny
na stacji w Poznaniu. 06.2014
Pudło lokomotywy jest konstrukcją samonośną spawaną. Podzielone zostało na pięć przedziałów. Na obu końcach znajdują się kabiny maszynisty, następnie za nimi usytuowane są przedziały maszynowe a w samym środku umiejscowiony został przedział wysokiego napięcia. Pudło oparte jest na dwóch wózkach lokomotywy za pomocą wieszaków i sprężyn. W ostatnich dziesięciu lokomotywach zmieniono system podparcia pudła na Flexicoil, który działa na zasadzie kompletów sprężyn zamontowanych w miejscu wieszaków. Rozwiązanie to znacząco poprawia cechy pociągowe jednostki i zwiększa przyczepność zestawów kołowych do główki toru.
Ep09-003 oczekuje na zatrudnienie.
Kraków Prokocim.
Listopad 2014
Ep09 trafiały tylko do dwóch lokomotywowni w Krakowie Prokocimiu i do lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska. Również dziś jedynie te dwie lokomotywownie prowadzą obsługę tych jednostek. Początkowo lokomotywy te wykorzystywano do pracy na CMK. Następnie wprowadzono je na trasę z Warszawy do Poznania i w kierunku granicy z Niemcami. Obecnie Ep09 prowadzą obsługę pociągów ekspresowych na liniach z Warszawy do Krakowa, Katowic, Gdańska, Bielska-Białej, Wrocławia, Poznania i w kierunku Berlina, Brna i Bratysławy. Przez krótki okres Ep09 wykorzystywane były na przemian z Ep08 do obsługi połączenia z Warszawy Wschodniej do Jeleniej Góry (ex pogórze).
Przez wiele lat Ep09 były jedyną Polską lokomotywą wysokich prędkości. W chwili obecnej PKP coraz śmielej sięga po konstrukcje zagraniczne takie jak lokomotywy Traxx czy Taurus. Mimo wszystko Ep09 wciąż pozostaje główną jednostką przeznaczoną do prowadzenia składów ekspresowych w naszym kraju. Historia tej lokomotywy świadczyć możne jedynie o dużym poświęceniu polskich konstruktorów, którzy w realiach Polski lat 80-tych byli w stanie stworzyć konstrukcję możne nie wyznaczająca standardów w kolejnictwie jednak w pełni spełniającą pokładane w niej wcale nie małe nadzieje, która na pewno do dziś dnia nie jest powodem do wstydu i w dalszym ciągu stanowi okręt flagowy PKP. Ze względu na czas użytkowania i liczbę wyjeżdżonych kilometrów najstarsze Ep09 zbliżają się do napraw głównych. Być może stanie to się szansą na zunifikowanie całej serii tych lokomotyw.
Ep09-040
po przyprowadzeniu ex "Pogórze" z Warszawy Wschodniej do Jeleniej Góry
manewruje na stacji końcowej.
Lipiec 2009
po przyprowadzeniu ex "Pogórze" z Warszawy Wschodniej do Jeleniej Góry
manewruje na stacji końcowej.
Lipiec 2009
Krótki opis:Układ osi Bo, Bo (oś skrętna)
Masa służbowa 83,5 tony
Długość całkowita 16740 mm
Szerokość 2974 mm
Wysokość 4300mm
Średnica kół 1250 mm
Liczba silników trakcyjnych 4
Typ silników LKa740
Moc ciągła 2940 kW
Moc godzinna 3180 kW
Napięcie zasilania 3kV
Max siła pociągowa 21T
Stosunek przekładni 73:38
Prędkość konstrukcyjna 160km/h
Nacisk osi na szyny 20 ton
Rozruch oporowy
System hamulca Oerlikon +Elektrodynamiczny
1 komentarz:
Miał Pan na myśli zapewne "Kraków Prokocim" :> Pozdrawiam
Prześlij komentarz