Jest to konstrukcja trochę starsza od prezentowanego wcześniej SA138. Produkcję spalinowych zespołów trakcyjnych SA 134 rozpoczęto w 2007 roku i trwa ona do dziś. Od numeru 1 do 15 producentem SA134 były wyłącznie bydgoskie zakłady PESA S.A. Od jednostki nr 16 produkcję przeniesiono do ZNTK Mińsk Mazowiecki, który stał się własnością przedsiębiorstwa PESA. Charakterystyczną cechą SA134 wyprodukowanych w Mińsku Mazowieckim jest bardziej kanciasty kształt czoła jednostki. PESA-owskie SA134 mają czoło bardziej obłe. Właśnie dzięki kształtowi czoła jednostek SA134 wyprodukowanych w Bydgoszczy do serii tej przylgnęło przezwisko "banan".
SA 134-005 relacji Zielona Góra - Jelenia Góra
przed wjazdem na stacje końcową
pokonuje most na rzece Bóbr.
SA134 są jednostkami dwuczłonowymi jednoprzestrzennymi. Wyposażono je dwa silniki MTU PowerPack H6 1800R48P o mocy 530 koni mechanicznych każdy. Zespół ten posiada trzy wózki skrętne w układzie B'2'B'. Ponad to SA134 mają sterowanie mikroprocesorowe, monitoring zarówno wnętrza pojazdu jak i jego najbliższego otoczenia, hamulce pneumatyczne + retarder, toaletę z zamkniętym obiegiem, wyświetlacze w przedziale pasażerskim informujące o relacji pociągu i najbliższej stacji oraz klimatyzację. W chwili obecnej w użyciu jest 25 pojazdów tego typu a ich produkcja trwa nadal. Największym odbiorcą tych jednostek jest spółka Koleje Dolnośląskie. Na dolnośląskich szlakach kolejowych można zobaczyć 8 jednostek z tej serii. Ponadto SA134 można spotkać na torach województw kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego, lubuskiego, opolskiego, lubelskiego i podkarpackiego. SA134 posiada 134 miejsca siedzące, ogółem pojazd może przewieźć 281 osób. Jego prędkość konstrukcyjna to 140km/h.przed wjazdem na stacje końcową
pokonuje most na rzece Bóbr.
Od 2008 roku rozpoczęto produkcję SA135 jest to odpowiednik SA134 jednak pojazd posiada jeden człon oraz wózki typu B'2'. Wyposażony jest w jeden słabszy silnik o mocy 476 koni mechanicznych i posiada o połowę mniej miejsc dla pasażerów. Prędkość konstrukcyjna tego pojazdu to 120km/h. Do numeru 4 SA135 produkowano w zakładach PESA S.A. Obecnie produkcje tej jednostki kontynuuje ZNTK Mińsk Mazowiecki. Aktualnie w eksploatacji jest 14 SA135 - 9 z nich jeździ w barwach Kolei Dolnośląskich pozostałe 5 należą do województwa podkarpackiego.
SA134-xxx relacji Jelenia Góra - Zielona Góra
pokonuje szlak
z Olszyny Lubańskiej do Lubania Śląskiego
pokonuje szlak
z Olszyny Lubańskiej do Lubania Śląskiego
SA134-007 relacji Jelenia Góra - Zielona Góra
pokonuje szlak
z Olszyny Lubańskiej do Lubania Śląskiego
pokonuje szlak
z Olszyny Lubańskiej do Lubania Śląskiego
SA134-007 relacji Jelenia Góra - Zielona Góra
pokonuje szlak
z Olszyny Lubańskiej do Lubania Śląskiego
Zarówno SA134 jak i SA135 nie cieszą zbytnim uznaniem wśród kolejarzy. Maszyniści krytykują te jednostki za częstą awaryjność - głównie jednostki napędowej oraz sterowania mikroprocesorowego. Według kolejarzy również dużym mankamentem jest pług przedni wykonany z tworzywa sztucznego, który przy zetknięciu nawet z małą przeszkodą ulega zniszczeniu unieruchamiając pojazd. Mimo tych wad SA134 i SA135 są jednostkami ekonomicznymi o dobrych właściwościach trakcyjnych. Ich zadaniem jest obsługa lokalnego ruchu pasażerskiego zarówno na liniach głównych jak i drugorzędnych nawet o bardzo złym stanie torowiska. Z tego zadania jednostki te wywiązują się dobrze. SA134 bardzo często można spotkać na szlaku z Jeleniej Góry przez Piechowice, Szklarską Porębę do Korzenova. Szlak ten posiada jeden z najtrudniejszych profili w naszym kraju. Do tego dochodzi bardzo zły stan torów miedzy Piechowicami a Szklarską Porębą. Pomimo tych trudności SA 134 sprawdzają się dużo lepiej na tym szlaku niż lokomotywy konwencjonalne.pokonuje szlak
z Olszyny Lubańskiej do Lubania Śląskiego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz