sobota, 1 października 2011

SA134 / SA135

W kolejnym poście napiszę kilka słów o spalinowym zespole trakcyjnym SA134.
Jest to konstrukcja trochę starsza od prezentowanego wcześniej SA138. Produkcję spalinowych zespołów trakcyjnych SA 134 rozpoczęto w 2007 roku i trwa ona do dziś. Od numeru 1 do 15 producentem SA134 były wyłącznie bydgoskie zakłady PESA S.A. Od jednostki nr 16 produkcję przeniesiono do ZNTK Mińsk Mazowiecki, który stał się własnością przedsiębiorstwa PESA. Charakterystyczną cechą SA134 wyprodukowanych w Mińsku Mazowieckim jest bardziej kanciasty kształt czoła jednostki. PESA-owskie SA134 mają czoło bardziej obłe. Właśnie dzięki kształtowi czoła jednostek SA134 wyprodukowanych w Bydgoszczy do serii tej przylgnęło przezwisko "banan".

SA 134 -005 na torze postojowym w Jeleniej Górze.

SA 134-005 relacji Zielona Góra - Jelenia Góra
przed wjazdem na stacje końcową
pokonuje most na rzece Bóbr.

SA134-006 przy peronie dworca w Jeleniej Górze.

SA134 są jednostkami dwuczłonowymi jednoprzestrzennymi. Wyposażono je dwa silniki MTU PowerPack H6 1800R48P o mocy 530 koni mechanicznych każdy. Zespół ten posiada trzy wózki skrętne w układzie B'2'B'. Ponad to SA134 mają sterowanie mikroprocesorowe, monitoring zarówno wnętrza pojazdu jak i jego najbliższego otoczenia, hamulce pneumatyczne + retarder, toaletę z zamkniętym obiegiem, wyświetlacze w przedziale pasażerskim informujące o relacji pociągu i najbliższej stacji oraz klimatyzację. W chwili obecnej w użyciu jest 25 pojazdów tego typu a ich produkcja trwa nadal. Największym odbiorcą tych jednostek jest spółka Koleje Dolnośląskie. Na dolnośląskich szlakach kolejowych można zobaczyć 8 jednostek z tej serii. Ponadto SA134 można spotkać na torach województw kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego, lubuskiego, opolskiego, lubelskiego i podkarpackiego. SA134 posiada 134 miejsca siedzące, ogółem pojazd może przewieźć 281 osób. Jego prędkość konstrukcyjna to 140km/h.

SA 135-001 Relacji Jelenia Góra - Legnica startuje ze stacji początkowej.

Od 2008 roku rozpoczęto produkcję SA135 jest to odpowiednik SA134 jednak pojazd posiada jeden człon oraz wózki typu B'2'. Wyposażony jest w jeden słabszy silnik o mocy 476 koni mechanicznych i posiada o połowę mniej miejsc dla pasażerów. Prędkość konstrukcyjna tego pojazdu to 120km/h. Do numeru 4 SA135 produkowano w zakładach PESA S.A. Obecnie produkcje tej jednostki kontynuuje ZNTK Mińsk Mazowiecki. Aktualnie w eksploatacji jest 14 SA135 - 9 z nich jeździ w barwach Kolei Dolnośląskich pozostałe 5 należą do województwa podkarpackiego.

SA134-xxx relacji Jelenia Góra - Zielona Góra
pokonuje szlak
z Olszyny Lubańskiej do Lubania Śląskiego

SA134-007 relacji Jelenia Góra - Zielona Góra
pokonuje szlak
z Olszyny Lubańskiej do Lubania Śląskiego

SA134-007 relacji Jelenia Góra - Zielona Góra
pokonuje szlak
z Olszyny Lubańskiej do Lubania Śląskiego

Zarówno SA134 jak i SA135 nie cieszą zbytnim uznaniem wśród kolejarzy. Maszyniści krytykują te jednostki za częstą awaryjność - głównie jednostki napędowej oraz sterowania mikroprocesorowego. Według kolejarzy również dużym mankamentem jest pług przedni wykonany z tworzywa sztucznego, który przy zetknięciu nawet z małą przeszkodą ulega zniszczeniu unieruchamiając pojazd. Mimo tych wad SA134 i SA135 są jednostkami ekonomicznymi o dobrych właściwościach trakcyjnych. Ich zadaniem jest obsługa lokalnego ruchu pasażerskiego zarówno na liniach głównych jak i drugorzędnych nawet o bardzo złym stanie torowiska. Z tego zadania jednostki te wywiązują się dobrze. SA134 bardzo często można spotkać na szlaku z Jeleniej Góry przez Piechowice, Szklarską Porębę do Korzenova. Szlak ten posiada jeden z najtrudniejszych profili w naszym kraju. Do tego dochodzi bardzo zły stan torów miedzy Piechowicami a Szklarską Porębą. Pomimo tych trudności SA 134 sprawdzają się dużo lepiej na tym szlaku niż lokomotywy konwencjonalne.

SA134-xxx na szlaku z Korzenova do Szklarskiej Poręby Górnej

SA134-003 relacji Zielona Góra - Jelenia Góra wjeżdża na stację końcową.
Październik 2011

Brak komentarzy: