sobota, 17 września 2011

SA138

W tej odsłonie wracamy do czasów współczesnych. Można by rzec, że jak na warunki PKP to nawet wybiegamy w przyszłość. Tym razem trochę wrażeń z wakacji. Końcem sierpnia tego roku wybrałem się nad morze - oczywiście pociągiem. Cała heca polegała na tym, że całą trasę postanowiłem przemierzyć wyłącznie pociągami Przewozów Regionalnych. Wrażenia z podróży skwituje następująco: Przemierzyć Polskę od gór, aż do morza z PR to totalny survival. Po co czołgać się w błocie czy przez tydzień siedzieć w lesie ze szczoteczką do zębów - wystarczy z jednego końca polski na drugi przejechać się PKP PR - wrażenia dużo bardziej ekstremalne.

Ale na końcu wycieczki czekała miła niespodzianka. Ostatni etap podróży wiódł z Gdyni na Półwysep Helski i gdy wymęczony, przemoczony, brudny i śmierdzący wsiadłem w Gdyni do SA138 opadła mi szczęka. Bilet nadal na Przewozy Regionalne a tu co: Czysto, cicho, schludnie, pachnąco, wygodnie, nawet konduktor jakiś milszy - normalnie jak nie na PKP. SZT ruszył z miejsca, komfort jazdy w porównaniu z EN57 to niczym jazda poduszkowcem. Tak sobie na początku myślę "pewnie będzie dopłata do biletu" a tu nic, nie ma żadnej podpuchy ;) Widać pomorski samorząd się stara ;).

SA138-001 na stacji w Jastarni.
Wrzesień 2011

Dużo o samym SA138 powiedzieć się nie da z wyjątkiem tego, że są nowe, wygodne i mi przypadły do gustu.

SA138-003 na stacji w Helu.
Wrzesień 2011


SA138-003 na stacji w Helu.
Wrzesień 2011

SA138-003 na stacji w Chałupach.
Wrzesień 2011

Producentem SA 138 jest Nowosądecki Newag. Firma obecna na rynku kolejowym już od wielu lat jednak od niedawna produkująca Spalinowe Zespoły Trakcyjne. Mniejszym bratem SA138 jest SA 137. Podstawową różnicą między tymi dwoma typami SZT jest ilość członów SA138 ma trzy człony (sterowniczy-pasażerski-sterowniczy) a SA137 posiada dwa (sterowniczy-sterowniczy). Skutkuje to tym, że w SA 138 jest 190 miejsc siedzących a SA 137 ma ich 140. Reszta jest mniej więcej taka sama. Napęd stanowią dwa silniki spalinowe MTU o mocy 530 koni mechanicznych każdy. Ponad to pojazdy przystosowane są do przewozu osób niepełnosprawnych, wnętrza ich są jednoprzestrzenne, wyposażone są w uchwyty dla rowerów, system informacji świetlnej i dźwiękowej, monitory LCD w części pasażerskiej, system sterowania mikroprocesorowego, osie typu B'22'B oraz hamulce elektrodynamiczne. Prędkość konstrukcyjna pojazdów to 120km/h - i w zupełności wystarczy ;)

SA138-004 na stacji w Helu.
Wrzesień 2011


SA 138 -xxx oraz EP07-1042 na stacji Gdynia Główna.
Wrzesień 2011

SA 138 na pomorzu są cztery. Pierwszy z nich przyjechał do Gdyni 30 listopada 2010 roku ostatni (czwarty) 26 stycznia 2011. Pojazdy cieszą się uznaniem wśród maszynistów, którzy bardzo sobie chwalą pracę na tych jednostkach. SA 137 w Trójmieście są dwa. Dotarły tam wcześniej bo w drugiej połowie roku 2010. Zarówno SA 138 jak i SA 137 obsługują trasy z Gdyni do Kościerzyny oraz z Gdyni na Hel.

1 komentarz:

parowozy pisze...

Zainteresowanie lokomotywami parowymi wzięło się od mojego syna który uwielbia te maszyny. Ale także nowsze konstrukcje są ciekawe, zapraszamy na naszą stronkę http://parowozy.info