Ale na końcu wycieczki czekała miła niespodzianka. Ostatni etap podróży wiódł z Gdyni na Półwysep Helski i gdy wymęczony, przemoczony, brudny i śmierdzący wsiadłem w Gdyni do SA138 opadła mi szczęka. Bilet nadal na Przewozy Regionalne a tu co: Czysto, cicho, schludnie, pachnąco, wygodnie, nawet konduktor jakiś milszy - normalnie jak nie na PKP. SZT ruszył z miejsca, komfort jazdy w porównaniu z EN57 to niczym jazda poduszkowcem. Tak sobie na początku myślę "pewnie będzie dopłata do biletu" a tu nic, nie ma żadnej podpuchy ;) Widać pomorski samorząd się stara ;).
Dużo o samym SA138 powiedzieć się nie da z wyjątkiem tego, że są nowe, wygodne i mi przypadły do gustu.
Wrzesień 2011
Wrzesień 2011
Producentem SA 138 jest Nowosądecki Newag. Firma obecna na rynku kolejowym już od wielu lat jednak od niedawna produkująca Spalinowe Zespoły Trakcyjne. Mniejszym bratem SA138 jest SA 137. Podstawową różnicą między tymi dwoma typami SZT jest ilość członów SA138 ma trzy człony (sterowniczy-pasażerski-sterowniczy) a SA137 posiada dwa (sterowniczy-sterowniczy). Skutkuje to tym, że w SA 138 jest 190 miejsc siedzących a SA 137 ma ich 140. Reszta jest mniej więcej taka sama. Napęd stanowią dwa silniki spalinowe MTU o mocy 530 koni mechanicznych każdy. Ponad to pojazdy przystosowane są do przewozu osób niepełnosprawnych, wnętrza ich są jednoprzestrzenne, wyposażone są w uchwyty dla rowerów, system informacji świetlnej i dźwiękowej, monitory LCD w części pasażerskiej, system sterowania mikroprocesorowego, osie typu B'22'B oraz hamulce elektrodynamiczne. Prędkość konstrukcyjna pojazdów to 120km/h - i w zupełności wystarczy ;)
SA 138 na pomorzu są cztery. Pierwszy z nich przyjechał do Gdyni 30 listopada 2010 roku ostatni (czwarty) 26 stycznia 2011. Pojazdy cieszą się uznaniem wśród maszynistów, którzy bardzo sobie chwalą pracę na tych jednostkach. SA 137 w Trójmieście są dwa. Dotarły tam wcześniej bo w drugiej połowie roku 2010. Zarówno SA 138 jak i SA 137 obsługują trasy z Gdyni do Kościerzyny oraz z Gdyni na Hel.
1 komentarz:
Zainteresowanie lokomotywami parowymi wzięło się od mojego syna który uwielbia te maszyny. Ale także nowsze konstrukcje są ciekawe, zapraszamy na naszą stronkę http://parowozy.info
Prześlij komentarz