ED 161 DART podczas testów na linii nr 311.
Jelenia Góra 10.02.2016
I tak w oparciu o platformę pojazdów ELF od kwietnia 2014 roku do maja roku 2015 opracowano pojazd zupełnie nowy. Bydgoska PESA po długich negocjacjach i umowach przedwstępnych 23 lipca 2015 roku podpisała umowę z PKP InterCity na dostarczenie do końca roku 2015 dwudziestu jednostek o nowej nazwie DART wraz z ich serwisowaniem przez okres 15 następnych lat. Jednak wcześniej bo już 23 maja 2015 roku pojazd prototypowy podczas jazd testowych na CMK osiągnął swoją maksymalną prędkość konstrukcyjną czyli 204 km/h. W momencie podpisania umowy z PKP IC do testów trafiła druga jednostka ED 161 (takie właśnie oznaczenie DART nosi na PKP). Mimo wszystko termin zamówienia był imponujący i PESA choć z małym poślizgiem wyrobiła się z dostawą 20 DART'ów do końca stycznia 2016 roku. Aby opóźnienie było jak najmniejsze PESA nie zwolniła swoich mocy przerobowych nawet podczas świąt Bożego Narodzenia.
Projektantami bryły zewnętrznej DART'a są Bartosz Piotrowski, Miłosz Pszczóliński, Jakub Gołębiowski oraz Kaniewski Design. W lutym 2016 roku projektanci zostali nagrodzeni prestiżowym wyróżnieniem w dziedzinie wzornictwa przemysłowego iF Design Award, co czyni Darta aktualnie najpiękniejszym pociągiem na świecie.
ED 161 DART
jako pociąg PKP InterCity relacji Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia
na stacji początkowej.
29.01.2016
Mimo, że DART rozpędza się jedynie do 160 km/h. PESA przy projektowaniu nowego ETZ czerpała ze swoich doświadczeń tak dokładnie, że stworzyła platformę do produkcji innych pociągów, zakładając przy tym, że konstrukcje bazujące na DART-cie będą się rozpędzały nawet do 230km/h.
Krótki opis
Producent Pesa Bydgoszcz | |
Lata budowy 2014–2015 | |
Układ osi Bo’2’Bo’2’2’2’2’2’Bo’ | |
Liczba miejsc siedzących 1. klasa: 60 2. klasa: 292 |
|
Długość 150 230 mm | |
Szerokość 2820 mm | |
Wysokość 4300 mm | |
Wysokość wejścia 760 mm (od główki szyny) | |
Średnica kół 920 mm | |
Napięcie zasilania 3000 V DC | |
Liczba i moc silników 6 × 400 kW | |
Typ silników trakcyjnych asynchroniczne | |
Moc ciągła 2400 kW | |
Prędkość konstrukcyjna 200 km/h | |
Maksymalna prędkość 160 km/h | |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz