czwartek, 11 lutego 2016

RZUTKA

Tym razem nie będzie o historii tak jak to miało miejsce w kilku ostatnich postach. Na tapetę postanowiłem wziąć temat bardzo aktualny. Aktualny do tego stopnia, że aż gorący. Tematem tego posta będzie najnowszy produkt bydgoskiej PESA'y czyli DART - po Polsku rzutka.

 
ED 161 DART podczas testów na linii nr 311. 
Jelenia Góra 10.02.2016
 
Historia tej jednostki wpisana jest doskonale w rozwój dokonań konstrukcyjnych inżynierów PESA'y, a jej korzenie nie sięgają wcale daleko bo raptem do 2010 roku. Właśnie wtedy PESA zaprezentowała swój nowy Elektryczny Zespół Trakcyjny pod nazwą ELF. Wyprodukowano w różnych konfiguracjach członowych 76 jednostek tej serii, które eksploatowane są przez Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie i Koleje Wielkopolskie. Niestety dosyć szybko w ETZ Elf ujawniły się wady projektowe układu jezdnego. Przede wszystkim w nowych Elfach niezwykle szybko dochodziło do wytarcia obręczy tocznych co wymuszało ich wymianę i tym samym wyłączało na kilka tygodni zdefektowany pojazd z eksploatacji liniowej. Naturalnie producent natychmiast opracował rozwiązania, które w przyszłości mają zaradzić nadmiernej eksploatacji podzespołów. Jednak Pesa chcąc utrzymać konkurencyjność na rynku producentów taboru kolejowego w Polsce do nowych klientów musiała wyjść z czymś zupełnie nowym.
I tak w oparciu o platformę pojazdów ELF od kwietnia 2014 roku do maja roku 2015 opracowano pojazd zupełnie nowy. Bydgoska PESA po długich negocjacjach i umowach przedwstępnych 23 lipca 2015 roku podpisała umowę z PKP InterCity na dostarczenie do końca roku 2015 dwudziestu jednostek o nowej nazwie DART wraz z ich serwisowaniem przez okres 15 następnych lat.  Jednak wcześniej bo już 23 maja 2015 roku pojazd prototypowy podczas jazd testowych na CMK osiągnął  swoją maksymalną prędkość konstrukcyjną czyli 204 km/h. W momencie podpisania umowy z PKP IC do testów trafiła druga jednostka ED 161 (takie właśnie oznaczenie DART nosi na PKP). Mimo wszystko termin zamówienia był imponujący i PESA choć z małym poślizgiem wyrobiła się z dostawą 20 DART'ów do końca stycznia 2016 roku. Aby opóźnienie było jak najmniejsze PESA nie zwolniła swoich mocy przerobowych nawet podczas świąt Bożego Narodzenia.
Projektantami bryły zewnętrznej DART'a są Bartosz Piotrowski, Miłosz Pszczóliński, Jakub Gołębiowski oraz Kaniewski Design. W lutym 2016 roku projektanci zostali nagrodzeni prestiżowym wyróżnieniem w dziedzinie wzornictwa przemysłowego iF Design Award, co czyni Darta aktualnie najpiękniejszym pociągiem na świecie.

 
 ED 161 DART
 jako pociąg PKP InterCity relacji Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia 
na stacji początkowej. 
29.01.2016

Nadwozie DART'a wykonane jest ze stopów metalicznych i kompozytowych wysokiej wytrzymałości. Natomiast wnętrze składu jest jednoprzestrzenne z wydzielonymi przedziałami dla podróżnych, częścią dla obsługi, bagażową i barową. Całość przestrzeni znajduje się 1220 mm od główki szyny z wyjątkiem wejść, które są usytuowane 760mm nad główką szyny.
Mimo, że DART rozpędza się jedynie do 160 km/h. PESA przy projektowaniu nowego ETZ czerpała ze swoich doświadczeń tak dokładnie, że stworzyła platformę do produkcji innych pociągów, zakładając przy tym, że konstrukcje bazujące na DART-cie będą się rozpędzały nawet do 230km/h.

Krótki opis

Producent                          Pesa Bydgoszcz

Lata budowy                     2014–2015

Układ osi                           Bo’2’Bo’2’2’2’2’2’Bo’

Liczba miejsc siedzących 1. klasa: 60
                                          2. klasa: 292

Długość                             150 230 mm

Szerokość                          2820 mm

Wysokość                          4300 mm

Wysokość wejścia             760 mm (od główki szyny)

Średnica kół                       920 mm

Napięcie zasilania              3000 V DC

Liczba i moc silników        6 × 400 kW

Typ silników trakcyjnych  asynchroniczne

Moc ciągła                         2400 kW

Prędkość konstrukcyjna    200 km/h

Maksymalna prędkość      160 km/h


Brak komentarzy: